فایل فردا

مرجع دانلود فایل های دانشجویی

فایل فردا

مرجع دانلود فایل های دانشجویی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رادیو، طنز و شوخ‌ طبعی در رسانه

مبانی نظری وپیشینه تحقیق رادیو، طنز و شوخ‌طبعی در رسانه
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 0
فرمت فایل docx
حجم فایل 47 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 29
مبانی نظری وپیشینه تحقیق رادیو، طنز و شوخ‌طبعی در رسانه

فروشنده فایل

کد کاربری 1113
کاربر

مبانی نظری وپیشینه تحقیق رادیو، طنز و شوخ‌طبعی در رسانه

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه


2ـ1ـ مقدمه

مطالعات رادیویی به‌دلیل قدمت رادیو سن‌وسال دارد، اما به پیرمردی ضعیف می‌ماند! مطالعات رادیویی در کشور ما به دو دورۀ گسسته تقسیم میشود: دورۀ نخست، دوران ترجمه‌های قلیلیست که اهالی ارتباطات از متنهای مربوط به رادیو در تحقیقات غربی در دهه‌های قبلی کردهاند و سپس دورهای که از اوایل دهۀ نود شمسی به‌اهتمام مرکز تحقیق و توسعۀ صدا، به‌عنوان ناشر رادیو انحصاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، همراه با انتشارات سروش تألیفها و ترجمه‌های جدید دربارۀ رادیو منتشر شده است.

البته عجیب هم نیست؛ وقتی فقط نهادی حکومتی رادیو و تلویزیون را در انحصار دارد، تنها خود او متولی اصلی انتشار مطالعات این دو رسانه است. اگرچه جای پرسش است که چرا محافل دانشگاهی ما اصولاً با وجود تأثیر انکارناپذیر و فاصلۀ زیاد این دو رسانه با دیگر رسانهها، از نظر گسترۀ مخاطب، چندان به این امر اهتمام نورزیدهاند.

از همین‌رو نظریات مربوط به رادیو چندان نظریات و تجربیات گستردهای نیست؛ چه رسد به تبلیغات در رادیو و، مهم‌تر و فقیرتر از آنها، طنز در رادیو.

2ـ2ـ رادیو

در سال‌ 1860 میلادی‌ جیمز کلارک‌ ماکس‌دل‌، فیزیک‌دان‌ و ریاضی‌دان‌ اسکاتلندی‌، تئوری‌ امواج‌ الکترومغناطیسی‌ را برای‌ اولین ‌بار عرضه‌ کرد.

در سال‌ 1887 هنریشن‌ هرتز، مهندس‌ و فیزیک‌دان‌ آلمانی،‌ نظریۀ‌ ماکس‌دل‌ را تأیید کرد. او موفق‌ شد از نوسانات‌ الکترونیکی‌ برای‌ انتقال‌ امواج‌ از محلی‌ به‌ محل‌ دیگر بدون‌ سیم‌ استفاده‌ کند. وی‌ برای‌ اولین‌ بار موفق‌ شد امواج‌ رادیویی‌ را در آزمایشگاه‌ تولید کند. نام‌ «هرتز» به‌صورت‌ واژه‌ای‌ بین‌المللی‌ برای‌ بیان‌ فرکانس‌های ‌رادیویی‌ به‌کار می‌رود. پس‌ از او برانلی فرانسوی‌ در سال‌ 1890 آزمایش‌هایی‌ در این‌ زمینه‌ انجام‌ داد و بالأخره‌ دانشمندی‌ روسی‌ به‌نام‌ الکساندر پوپوف موجی‌ را با دستگاهی‌ که‌ شبیه‌ دستگاه‌ هرتز و برانلی‌ بود اختراع کرد‌ و آنتن‌ را به‌وجود آورد و به‌این‌ صورت‌‌ دستگاه‌ تلگراف‌ مرس‌ ایجاد نمود. در مارس‌ 1896 پوپوف‌ اولین‌ پیغام‌ تلگرافی‌ را به‌ مسافت‌ 250 متری ‌فرستاد.

اولین‌ کسی‌ که‌ متوجه‌ شد می‌توان‌ از بی‌سیم‌ به‌عنوان‌ وسیلۀ ارتباطی‌ استفاده‌ کرد، مارکونی ایتالیایی‌ بود که‌ بعدها به‌نام‌ مخترع ‌رادیو معروف‌ شد. وی‌ در سال‌ 1895 اولین ‌خبر رادیویی‌ خود را به‌وسیلۀ‌ بی‌سیم‌ به فاصلۀ‌ 3 کیلومتری‌ فرستاد.

در ژوئن‌ سال‌ 1896 در لندن‌ اولین‌ ایستگاه ‌تلگرافی‌ بدون‌ سیم‌ به‌کمک‌ امواج‌ الکترونیکی‌ نمایش‌ داده‌ شد.

در سال‌ 1897 به‌ ایتالیا برگشت‌ و‌ ارتباطی بی‌سیم‌ بین‌ دو کشتی‌ جنگی‌ در مسافت‌ 12 کیلومتری‌ ایجاد کرد و بالأخره‌ در سال‌ 1901 در تکمیل‌ اختراع‌ خود موفق‌ شد علائم‌ بی‌سیم ‌را از یک‌ طرف‌ اقیانوس‌ اطلس،‌ یعنی‌ از شهر پلدو در انگلستان‌، به‌ آن‌ طرف‌ اقیانوس‌ اطلس‌، شهر سن‌ژان‌ امریکا، بفرستد.

مردم‌ از اختراع‌ مارکونی‌ چنان‌ به‌شور و هیجان ‌آمده‌ بودند که‌ خواستار پخش‌ صدای‌ انسان‌ از رادیو شدند، اما چون‌ لامپ‌های‌ رادیو ضعیف ‌بود، سازندگان‌ رادیو باید فکر بهتری‌ می‌کردند. به‌همین‌ منظور در سال‌ 1906 فیزیک‌دان ‌امریکایی‌ به‌نام‌ دو فورست‌ لامپ‌ سه‌ الکترونی‌ را اختراع‌ کرد که‌ برای‌ رادیو الکتریسیته‌ قابل‌ استفاده‌ بود. بعد از آن‌ روبرت‌ فون‌لیئن‌ موفق شد‌ لامپ‌های‌ قوی‌ بسازد. این‌ لامپ‌ها تحو‌لی بزرگ‌ در زمینۀ‌ دستگاه‌های‌ الکترونیکی‌ به‌وجود آوردند.

در سال‌ 1910 برای‌ اولین‌بار صدای‌ موسیقی‌ و آواز اپرای‌ متروپولتین‌-نیویورک‌ در سراسر امریکای‌ شمالی‌ شنیده‌ شد.

در سال‌ 1913 جمعی‌ از دانشمندان‌ سعی‌ کردند صدای‌ موسیقی‌ در تمام‌ نقاط جهان‌ شنیده‌ شود، ولی‌ جنگ‌ جهانی‌ اول‌ زحمات‌ آنها را بی‌نتیجه‌ گذاشت‌.

احتیاجات‌ نظامی‌ در دوران‌ جنگ‌ استفاده‌ از بی‌سیم‌ را گسترش‌ داد و در تاریخ‌ 11 نوامبر سال ‌1918 تلگراف‌ بی‌سیم‌ خبر پایان‌ جنگ‌ را به‌ همۀ‌ جهانیان‌ اعلام‌ کرد.

تاریخ‌ شروع‌ بهره‌برداری‌ عمومی‌ از رادیو سال 1920 است.

اولین‌ دستگاه‌های‌ پخش‌ منظم‌ رادیویی‌ در سال ‌1920 در انگلستان‌ به‌کار افتاد و در سال‌ 1926 اولین‌ کنفرانس‌ بین‌المللی‌ رادیویی‌ با شرکت‌ 27 کشور جهان‌ در برلین‌ برپا شد و آیین‌نامۀ‌ مقررات ‌ارتباطات‌ رادیویی‌ به‌تصویب‌ رسید.

رشد فزایندۀ رادیو و مخاطبانش‌ آن‌ را ‌رسانه‌ای‌ جمعی‌ و فراگیر نمود. ارزانی‌ بهای‌ رادیوهای‌ ترانزیستوری‌ نیز به‌ پیشرفت‌ این‌ رسانه‌ در کشورهای‌ توسعه‌نیافته‌ کمک‌ کرد.

در حال حاضر‌ در دنیا تقریباً یک‌ میلیارد گیرندۀ ‌رادیویی‌ وجود دارد؛ یعنی‌ برای‌ هر چهار نفر یک‌ گیرنده‌ رادیویی‌ موجود است.

رادیو در ایران‌

در سال‌ 1303 هجری‌ شمسی‌ (1924 م‌) وزارت‌ جنگ‌ مقدمات‌ استفاده‌ از بی‌سیم را‌ فراهم نمود. در سال‌ 1305 بی‌سیم وارد‌ ایران‌ گردید. از سال‌ 1311 مؤسسات‌ بی‌سیم‌ توسعه‌ پیدا کردند که‌ نهایتاً به‌ ایجاد رادیو منتهی‌ شد.

هیئت‌ وزیران‌ روز دوم‌ مهرماه‌ 1313 استفاده‌ از رادیو را تصویب‌ کرد و مقرراتی‌ وضع‌ شد که‌ برای‌ نصب‌ آنتن‌ و استفاده‌ از رادیو اجازۀ‌ وزارت‌ پست‌ و تلگراف‌ و تلفن‌ لازم‌ بود.

در سال‌ 1316 ‌وزرات‌ پست‌ و تلگراف‌ و تلفن مقدمات‌ ایجاد مرکز رادیو را‌ فراهم‌ کرد و به‌دنبال‌ این‌ اقدام،‌ در سال‌ 1317، سازمان‌ پرورش‌ افکار تأسیس‌ شد. این‌ سازمان‌ دارای‌ کمیسیون‌های‌ مطبوعات‌، کیت‌ کلاسیک‌، سخنرانی‌، نمایش‌های‌ رادیویی‌ و موسیقی‌ بود.

در چهارم‌ اردیبهشت‌ 1319 اولین‌ فرستندۀ رادیویی‌ در ایران‌ در محل‌ بی‌سیم‌ در جادۀ‌ قدیم‌ شمیران‌ افتتاح‌ شد.

از سال‌ 1319 رادیو تهران‌ در 24 ساعت‌ فقط 8 ساعت‌ برنامه‌ اجرا می‌کرد که‌ شامل‌ اخبار، موسیقی‌ ایرانی‌ و گفتار مذهبی‌، فرهنگی‌، جغرافیایی‌ و تاریخی‌ بود.

درسال‌ 1322 رادیو تهران‌ بخش‌ دیگری‌ به بخش‌های‌ قبلی‌ خود افزود و صبح‌ها نیز برنامه‌اش 3‌ ساعت‌ افزایش‌ یافت‌. در سال ‌1324 برای‌ روزهای‌ تعطیل‌ نیز برنامه‌هایی‌ مدون‌ پخش‌ می‌شد.

توسعۀ رادیو در ایران‌

در بدو تأسیس‌، رادیو تهران‌ دو فرستنده داشت‌ که‌ یکی‌ برای‌ موج‌ متوسط و دیگری‌ برای‌ موج‌ کوتاه‌ بود. برای‌ پخش‌ برنامه‌هایش نیز از استودیویی در محل‌ اداره‌ بی‌سیم‌ استفاده‌ می‌کرد.

در سال‌ 1327 یک‌ فرستنده‌ در اختیار رادیو قرار گرفت‌ و‌ استودیویی‌ کوچک‌ در میدان ‌ارگ‌ برای‌ پخش‌ اخبار ساخته‌ شد.

در سال‌ 1336 نام‌ رادیو تهران‌ به‌ رادیو ایران‌ تغییر یافت‌ و بعدها در جنب‌ رادیو ایران‌ فرستندۀ‌ دیگری‌ به‌نام‌ رادیو تهران‌ نیز مشغول‌‌ کار شد که‌ در آغاز امر تنها موسیقی‌ پخش‌ می‌کرد.

اهداف‌ و تشکیلات‌ رادیو

اداره‌کردن‌ رادیو در بدو تأسیس‌ به‌ ادارۀ‌ کل‌ انتشارات ‌و تبلیغات‌، به ‌مدیریت‌ دکتر عیسی‌ صدیق‌اعلم‌، استاد دانشگاه،‌ واگذار شد.

اهداف‌ و وظایف‌ این‌ اداره‌ عبارت‌ بودند از:

تعیین‌ سیاست‌ و خط‌مشی‌ رادیو

توسعۀ فرهنگ‌ عمومی‌ و آشناکردن‌ مردم‌ به ‌اصول‌ زندگی‌ نوین‌

توجه‌ به‌ وحدت‌ ملی‌، مبانی‌ ملیت‌ و حفظ استقلال‌

شرح‌ تحولات‌ کشور

رعایت‌ کامل‌ سیاست‌ دولت‌ در انتشار اخبار

تأسیس‌ مدرسه‌ برای‌ تربیت‌ خطیب‌، قصه‌گو و شاهنامه‌خوان‌

نصب‌ رادیو و بلندگوی‌ عمومی‌ در مرکز شهر

تأسیس‌ مدرسۀ‌ هنرپیشگی‌

مبانی نظری و پیشینه تحقیق صندوقهای سرمایه گذاری مشترک

مبانی نظری وپیشینه تحقیق صندوقهای سرمایه گذاری مشترک
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 0
فرمت فایل docx
حجم فایل 179 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 94
مبانی نظری وپیشینه تحقیق صندوقهای سرمایه گذاری مشترک

فروشنده فایل

کد کاربری 1113
کاربر

مبانی نظری وپیشینه تحقیق صندوقهای سرمایه گذاری مشترک

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

فصل دوم: مروری برادبیات تحقیق.. 19

2-1) مقدمه. 20

2-2) تعریف صندوق های سرمایه گذاری مشترک.. 21

2-3) مزایای صندوق های سرمایه گذاری مشترک.. 22

2-3-1) جایگزینی برای خرید سهام شرکت‌های بورسی. 23

2-3-2) نقدشوندگی. 23

2-3-3) سادگی در سرمایه‌گذاری.. 24

2-3-4) تنوع سرمایه‌گذاری.. 24

2-3-5) وجود مدیریت حرفه‌ای.. 25

2-3-6) صرفه‌های مقیاس (هزینه‌های معقول) 25

2-3-7) انگیزه مدیریت صندوق سرمایه‌گذاری.. 26

2-4) معایب صندوق های سرمایه گذاری مشترک 2-4-1)هزینه ها 27

2-4-2) رقیق سازی.. 27

2-5) انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در جهان. 27

2-5-1)صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام عادی.. 28

2-5-2) صندوق‌های سرمایه‌گذاری متوازن. 28

2-5-3) صندوق‌های سرمایه‌گذاری اوراق‌قرضه یا سهام ممتاز. 28

2-5-4) صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخصصی. 29

2-5-5) صندوق های سرمایه‌گذاری با هدف دوگانه. 29

2-5-6) صندوق‌های بازارپول. 30

2-5-6-1)صندوق‌های نهادی : 30

2-5-6-2) صندوق‌های مدیریت شده توسط کارگزاران: 30

2-5-6-3) صندوق‌های مدیریت شده توسط صندوق های متقابل بازار سرمایه: 30

2-5-7) صندوق‌های رشد و توسعه. 31

2-5-8 ) صندوق‌های شاخص.... 31

2-5-9) صندوق‌های قابل معامله در بورس.. 32

2-5-10) صندوق‌های اوراق‌قرضه شهرداری‌ها 33

2-5-11) صندوق‌های سرمایه‌گذاری بین‌المللی. 33

2-6) ارکان صندوق‌ها 34

2-6-1) مجمع صندوق. 34

2-6-2) مدیر صندوق. 34

2-6-3) متولی صندوق. 35

2-6-4) ضامن. 35

2-6-5) حسابرس.. 36

2-6-6) کارگزاران صندوق. 36

2-7) کارمزد ارکان و هزینه‌های صندوق‌ 36

2-7-1) کارمزد ارکان. 37

2-7-2) هزینه‌های دوره‌ای.. 37

2-7-2-1)هزینه حسابرس.. 38

2-7-2-2)هزینه تأسیس و تسویه. 38

2-7-2-3)هزینه مجامع و عضویت در کانون‌ها 38

2-7-2-4)سایر هزینه‌ها 38

2-7-3) هزینه‌های صدور و ابطال. 39

2-8) نحوه قیمت گذاری در صندوق های سرمایه گذاری مشترک.. 40

2-8-1)NAV صدور. 41

2-8-2)NAV ابطال. 41

2-8-3)NAV آماری.. 41

2-9) نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها‌ 42

2-10) قوانین مرتبط با صندوق های سرمایه گذاری مشترک.. 43

2-11) امیدنامه صندوق های سرمایه گذاری مشترک.. 45

2-12) گزارش های مالی صندوق های سرمایه گذاری.. 46

2-13) اولین ایده تشکیل صندوق مشترک.. 47

2-14) جایگاه ویژه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک.. 47

2-15) شکل گیری صندوق های سرمایه گذاری مشترک در ایران. 48

2-16) شخصیت حقوقی صندوق های سرمایه گذاری مشترک.. 50

2-17) صندوق های با بنیان بسته ( شرکت های سرمایه گذاری ) 50

2-18) شروط موفقیت.. 51

2-19) مدیریت پرتفوی.. 52

2-21) ارزیابی عملکرد پرتفوی.. 56

2-22) مروری تاریخی برارزیابی عملکرد پرتفوی.. 57

2-23) بررسی مدل های ارزیابی عملکرد 57

2-23-1) بازده 58

2-23-2) انحراف معیار(ریسک) 59

2-23-3) ضریب بتا 60

2-24) مدل های ارزیابی عملکرد پرتفوی.. 62

2-24-1) شاخص شارپ.. 62

2-24-2) شاخص ترینر. 65

2-24-3) مقایسه بین معیارهای شارپ وترینر. 66

2-24-4) محدودیت ها در معیارهای شارپ وترینر. 67

2-24-5) شاخص جنسن. 69

2-24-6) نسبت ارزیابی. 73

2-24-7) مدل گراهام وهاروی برای ارزیابی عملکرد 73

2-24-8) پرتفوی بهینه شارپ.. 74

2-24-9 ) تئوری فرامدرن پرتفوی.. 75

2-25) پژوهش های انجام شده درزمینه شرکت های سرمایه گذاری پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار کشور. 79

2-26) بررسی مطالعات تطبیقی درسایر کشورها 99

فصل دوم

مروری برادبیات تحقیق

2-1) مقدمه

ثبات‌بخشی و توسعه بازارهای مالی نیازمند بکارگیری ابزارها و نهادهای مالی نوین است. یکی از این ابزارها موسسات سرمایه‌گذاری هستند که با جمع‌آوری وجوه از سرمایه‌گذاران، آن را در مجموعه‌ای از اوراق بهادار و دارایی ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. سرمایه‌گذارانی که آشنایی کافی با فرآیند سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار ندارند و از ریسک‌های آن مطلع نیستند و یا زمان لازم برای پیگیری سرمایه‌گذاری خود را ندارند می‌توانند با مشارکت در این موسسات از مزایای آن بهره مند شوند.

بنابر تعریف، شرکت سرمایه گذاری، نهاد مالی شرکت، (تراست تجاری، شرکت با مسؤولیت محدود و یا مشارکت) است که فعالیت اصلی آن سرمایه گذاری در اوراق بهادار است . شرکت های سرمایه گذاری، وجوه سرمایه گذاران را در مقیاس بزرگ سرمایه گذاری می کنند و متعاقب آن، سهامداران به نسبت سهم خود در سود و زیان شرکت شریک می شوند . به طور کلی، عملکرد شرکت های سرمایه گذاری به عملکرد اوراق بهادار و دیگر دارایی های موجود در پرتفوی آنها بستگی دارد.

شرکتهای سرمایه گذاری به سه دسته ی اصلی تقسیم می شوند:

الف : صندوقهای سرمایه گذاری مشترک 2 یا شرکتهای با بنیان باز

ب: صندوقهای با بنیان بسته 3 یاشرکتهای با بنیان بسته

ج : یونیت تراست ها یا تراست های سرمایه گذاری 4

نهادهای یادشده به رغم داشتن وجوه اشتراک متعدد، در بعضی موارد، ویژگیهای مربوط به خود را دارند. (سنگینیان – مرکز تحقیقات سازمان بورس اوراق بهادار 1383)

در این پژوهش برآنیم که دو مورد اول را که در کشورمان در حال فعالیت هستند با یکدیگر مقایسه نماییم . حال باتوجه ‌به تعریف ارائه شده ، به تعریف صندوق های سرمایه گذاری و انواع آن خواهیم پرداخت و در مواردی که با شرکت ها دارای تفاوتهایی هستند ، به آن اشاره خواهیم نمود و پس از آن برخی از ویژگیهای اختصاصی شرکت های سرمایه گذاری را معرفی خواهیم نمود .

2-2) تعریف صندوق های سرمایه گذاری مشترک

صندوق های سرمایه گذاری که به مثابه واسطه های مالی بین سرمایه گذاران و بنگاه های تولیدی عمل می کنند، در بازار سرمایه نقش خطیری برعهده دارند. صندوق سرمایه گذاری را می توان یک مؤسسه خدمات مالی معرفی کرد که سهام خود را به عموم فروخته و از وجوه حاصل ازآن جهت انجام سرمایه گذاری درانواع اوراق بهادار استفاده می نماید. این صندوق ها با یک کاسه کردن وجوه هزاران سرمایه گذار، پرتفویی متنوع از انواع دارایی های مالی خریداری و خدمات متنوعی را نیز به آنان ارائه می دهند و سهامدار کم سرمایه را در پرتفوی بزرگی سهیم نموده، وی را از منافع شرکتهای سرمایه پذیرمنتفع می سازند. این صندوق ها فعالیتشان را با فروش سهام خود به عموم شروع می نمایند. در واقع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، نهادهایی هستند که با فروش واحدهای سرمایه‌گذاری خود به مردم، وجوهی را تحصیل و آنها را در ترکیب متنوعی از اوراق بهادار شامل سهام، اوراق قرضه، ابزارهای کوتاه‌مدت بازار پول و دارایی‌های مالی دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند و خریداران واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها، به نسبت سهم خود، بخشی ازمالکیت صندوق را به دست می‌آورند و در سود بدست آمده شریک خواهند بود.

هر واحد سرمایه‌گذاری صندوق بیانگر درصد معینی از مالکیت دارایی‌های صندوق و درآمد حاصل از آن دارایی‌ها است. همچنین زمانی که یک فرد در یک صندوق مشترک ، سرمایه‌گذاری می‌کند، در حقیقت ( به صورت مشاع ) مالک بخشی از یک صندوق مشترک و یا به اصطلاح سهامدار یا مشارکت کننده صندوق می‌شود. با خرید گواهی یا واحد صندوق مشترک نیازی نیست افراد خود را درگیر تحلیل در بازار اوراق بهادار کنند و علاوه بر این با تجمیع سرمایه‌های کوچک، سرمایه هنگفتی به دست می‌آید که در بورس اوراق بهادار به عاملی مولد تبدیل می‌شود. همچنین اشتراک یا ادغام مجموعه‌ای از ثروت و بهره‌برداری از منافع مشترک آن روش مطلوب برای برخی از سرمایه‌گذاران بویژه سرمایه‌گذاران مبتدی و تازه وارد است، و با استفاده از یک کاسه کردن و مدیریت تخصصی دارایی‌ها، کارآیی پورتفولیوها و بازدهی آن می‌تواند افزایش یابد. (سنگینیان – مرکز تحقیقات سازمان بورس اوراق بهادار 1383 )

این صندوق‌ها با توجه به تعریف صورت گرفته در قانون بازار اوراق بهادار مصوب مجلس شورای اسلامی در آذرماه 1384 و به عنوان جایگزین مناسبی برای سبدهای مشاع ایجاد گردیده‌اند. بر اساس قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، صندوق سرمایه‌گذاری نهادی مالی که فعالیت اصلی آن سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار است و مالکان آن به نسبت سرمایه‌گذاری خود، در سود و زیان صندوق شریک‌اند، تعریف شده است.

با ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سبدهای مشاع که پیش از این توسط تعدادی از کارگزارانی که مجوز سبدگردانی از سازمان بورس و اوراق بهادار(سبا) دریافت نموده‌اند تشکیل شده‌بودند به کار خود خاتمه دادند. صندوق‌ سرمایه‌گذاری مشترک در سهام (در اندازه کوچک) با الهام از متعارف ‌ترین شکل از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک[1] در سایر کشورها که ده‌ها سال از ایجاد آنها می‌گذرد طراحی گردیده است. برای مطلع شدن از چگونگی فعالیت و نظارت بر این صندوق‌ها لازم است که سرمایه‌گذاران با مطالعه دقیق اساسنامه و امیدنامه مربوطه با جزئیات آن آشنا شوند و با توجه به استراتژی‌ها و انتظارات خود از سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار در مورد خرید واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها تصمیم مناسبی اتخاذ نمایند.


[1].Mutual Funds

مبانی نظری و پیشینه تحقیق بازار و شکست بازار،با زار و انحصار آن

مبانی نظری وپیشینه تحقیق بازاروشکست بازار،با زار وانحصار آن
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 0
فرمت فایل docx
حجم فایل 369 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 93
مبانی نظری وپیشینه تحقیق بازاروشکست بازار،با زار وانحصار آن

فروشنده فایل

کد کاربری 1113
کاربر

مبانی نظری وپیشینه تحقیق بازاروشکست بازار،با زار وانحصار آن

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه


2.1. مقدمه.. 15

2.2. بازار و شکست آن.. 15

2.2.1. انواع شکست بازار.. 16

2.2.2. نظریه‌هایی در مورد شکست بازار.. 17

2.3. بازار و انحصار در آن.. 20

2.3.1. انحصار.. 20

2.3.2. علل انحصار.. 21

2.3.3. انحصار طبیعی.. 23

2.4. بازار و ویژگیهای آن.. 28

2.4.1. ساختار بازار.. 28

2.4.2. رفتار بنگاه ها در بازار.. 34

2.4.3. عملکرد بازار.. 34

2.5. شناسایی ساختار بازار.. 35

2.5.1. تئوری تابع تولید.. 36

2.5.2. تئوری تابع هزینه.. 44

2.5.3. تغییرات تکنولوژیک.. 54

2.5.4. تابع هزینه پویا.. 58

2.5.5. ارزیابی تابع هزینه.. 59

2.6. شناسایی عملکرد بازار.. 66

2.6.1. انحصار در بازار.. 66

2.6.2. هزینه اجتماعی انحصار.. 67

2.6.3. روش های اندازه گیری هزینه اجتماعی انحصار 70

1.1.مقدمه

این فصل از رساله اختصاص به مبانی نظری تحقیق دارد. به منظور ورود به بحث ساختار بازار در این مطالعه ابتدا در بخش ابتدایی مروری بر ادبیات شکست بازار شده است و بر اساس این تئوری ها موضوع انحصار و انحصار طبیعی در بخش بعد مورد توجه قرار گرفته است. چرا که انحصار طبیعی نوعی شکست در ساختار بازار قلمداد شده است. بخش بعدی این فصل به موضوع ویژگیهای بازار و به طور خاص ساختار بازار پرداخته است و مباحثی همچون تمرکز و موانع ورود به بازار به عنوان ویژگیهای ساختاری در بازار به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش بعد از آنجا که یکی از اهداف این رساله شناسایی ساختار است، روش شناسایی بر روی شناخت ویژگیهای تابع هزینه متمرکز شده و آزمون هایی که برای این شناخت مورد نیاز بوده؛ ارائه شده است در عین حال به منظور کمک در تخمین تابع هزینه مروری نیز بر توابع تولید و هزینة متداول و ارزیابی تئوریک آنها انجام شده است. یکی از جنبه های مهم عملکرد بازار موضوع هزینه های رفاهی ناشی از عدم کارکرد صحیح بازار است که در قالب ادبیات هزینه های اجتماعی انحصار عنوان شده است.نظریات گوناگونی که در باب چگونگی اندازه گیری هزینه های اجتماعی انحصار در ادبیات اقتصادی موجود بوده است؛ که به اختصار مروری بر آنها شده است.

1.2.بازار و شکست آن

از بازار در متون اقتصادی تعاریف گوناگونی ارائه شده است و میان اقتصاددانان بر تعریف خاصی از آن توافق وجود ندارد؛اما در اغلب تعاریف بر مولفه های مکان، ساختار، شرایط و فرآیند تأکید می‌شود(رنانی،1376). در حقیقت در بیشتر تعاریف بازار مولفه های فوق مطرح می شوند به طوری‌که منظور از بازار با هر تعریفی که از آن داشته باشیم فرآیندی مملو از رقابت با نتیجه‌ای به نام کارایی است. از این رو مجادلات پیرامون بازار و عملکرد آن بر این تمرکز دارد که آیا اساساً چنین فرآیندی وجود دارد ، آیا چنان نتیجه‌ای از آن حاصل می‌شود یا خیر. به اعتقاد اقتصاددانان تنها بازاری که می تواند منجر به کارایی و تخصیص بهینه منابع شود، بازار رقابت کامل است لیکن اغلب همین اقتصاددانان معتقدند بازار رقابتی هیچگاه محقق نمی‌شود و این موضوع یعنی "شکست بازار[1]" از مناقشه های جدی در اقتصاد می باشد. حال اگر درصدد تبیین روشن تر موارد شکست بازار باشیم، باید به تمیز حوزه های شکست بازار بپردازیم. این امر بر حسب آنکه حوزه بررسی اقتصاد خرد (شکست در تخصیص منابع – ناکارایی ) اقتصاد کلان (شکست در اشتغال منابع بیکاری)‌ و یا اقتصاد توسعه (شکست در اهداف اجتماعی – نابرابری و فقر ) باشد نتایج متفاوتی را به دست می دهد. به عبارتی دیگر ممکن است عملکرد بازار با عنایت به رویکرد اقتصاد خردی در بر دارنده کارایی تخصیص باشد، حال آنکه به لحاظ دیدگاه های اقتصاد کلان و یا توسعه ای ، نمایان گر شکست باشد(رنانی،1376). ولی به هر حال یک تعریف از بازار به شکل زیر ارایه شده است که " بازار فضایی است که در آن خریدار و فروشنده با یکدیگر ارتباط برقرار کرده وکالاها و خدمات مورد نظر را مبادله می کنند.

1.2.1. انواع شکست بازار

1.2.1.1. شکست بازار در تخصیص بهینه منابع

نظریه های شکست بازاری به مواردی اشاره دارند که طی آن سازوکار بازار یا نظام قیمت ها از تأمین مقدار بهینه تولید از نظر اجتماع، ناتوان باشد. این نوع شکست بازاری با منحرف شدن تولید تعادلی از تولید بهینه اجتماعی رخ می دهد. تولید بهینه اجتماعی جایی است که در آن قیمت برابر با هزینة تولید یک واحد اضافه تر از کالا (هزینة نهایی) باشد و هر عاملی که موجب بروز این انحراف شود ، از جمله دلایل شکست بازاری به لحاظ تخصیص منابع، شمرده می‌شود. تجربه نشان می دهد در مواردی اگر چه عرضه و تقاضای بازار به تعادل می رسند و تولید کننده سود خود را حداکثر می‌کند، اما کارایی یا تولید در سطح بهینه اجتماعی تأمین نشده و بازار در کارایی شکست می‌خورد. مهمترین دلایل بروز این نوع شکست بازاری به طور خلاصه عبارتند از انحصار طبیعی، ‌کالاهای عمومی، پیامدهای خارجی[2]، اطلاعات نامتقارن ‌و نقص بازار[3]دانست .

1.2.1.2. شکست بازار در اشتغال صنایع

گاهی اوقات به رغم برقراری شرایط کارایی تخصیص بازار با شکست روبه رو می‌شود. این مسأله که در بیشتر مواقع به دلیل کم بودن سطح تقاضای موثر در اقتصاد رخ می دهد ، متناظر با بیکاری بخشی از منابع و بنابراین پایین بودن سطح تولید (نسبت به سطح اشتغال کامل ) و در نتیجه اختلاف میان سطح تولید تعادلی و اشتغال کامل است. در این هنگام حتی اگر بازار در تخصیص منابع کارآمد عمل کرده باشد؛ در اشتغال منابع شکست خورده است و بدین ترتیب مداخله دولت ضرورت می یابد.


[1] - Market Failure

[2] -Externalities

[3] -Market Imperfection

پاورپوینت لوله پی تت و روتامتر

لوله پی تت روتامتر مزایا و معایب لوله پی تت مزایا و معایب روتامتر
دسته بندی مکانیک
فرمت فایل ppt
حجم فایل 357 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 13
پاورپوینت لوله پی تت و روتامتر

فروشنده فایل

کد کاربری 12271

1-لوله پی تت

لوله پیتو:یک حسگر رایج برای اندازه گیری سرعت سیال است اصل طراحی ان بر پایه وجود فشارهایسکون و استاتیک ، هنگامی که یک جسم در سیال جاری قرار دارد استوار است.
سیستم از دو لوله هممحور کوچک که که هر کدام خروجی مجزایی مرتبط هستند تشکیل یافته .
سوراخ ورودی لوله داخلیمستقیماٌ در مسیر جریان سیال قرار دارد در حالی که ورودی لوله خارجی یک یا چند سوراخ است که درمحیط لوله خارجی تعبیه شده است. خروجی های لوله پیتو جهت اندازه گیری اختلاف فشار به مانومترلولهu متصل شده اند.
2-روتامتر
روتامتر(دبی سنج چرخان) :مهمترین دبی‌سنج با سطح مقطع متغییر از یک لوله شیشه‌ای مخروطی تشکیلشده است که در آن یک شناور آزادانه حرکت می‌کند. با توجه به نیروهای رو به ‌بالا و رو به ‌پائین، شناوربه وضع تعادل می‌رسد.

پاورپوینت زاویه سنج

زاویه سنج زاویه سنج اونیورسال زاویه سنج اونیور سال ورنیه دار زاویه سنج نوری
دسته بندی مکانیک
فرمت فایل ppt
حجم فایل 195 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 19
پاورپوینت زاویه سنج

فروشنده فایل

کد کاربری 12271

مقدمه ای بر اندازه گیری


حدود300سال قبل ,اساس تیوری اندازه گیری با ورنیه توسط بیرورنیه ریاضیدان فرانسوی کشف
شد,بدین ترتیب بود اکر دو طول برابر را به تقسیمات مساوی تقسیم کنیم و آنها را در مجاورت و انطباقبا هم قرار دهیم تمام خطوط تقسیمات در امتداد همدیگر قرار می گیرند ولی چنانچه تقسیمات با هم برابرنباشند خطوط در امتداد یکدیگر واقع نخواهند شد.که اساس تیوری اندازه گیری با کولیس بر این اصلاستوار می باشند.


زاویه سنج:

برای اندازگیری وکنترل زوایا وهمچنین برای انتقال زاویه به روی قطعات کار استفاده می شود وانواعمختلف تقسیم می شود.
زاویه سنج ساده

از این ابزار ها برای اندازه گیری و کنترل زوایا و همچنین برای انتقال زاویه به روی قطعات کار استفاده
می شود.
زاویه سنج ها از نظر ساختمان و میدان عمل به انواع مختلف تقسیم بندی می شوند که در زیربه شرح نمونه های مهم انها می پردازیم.
و در ادامه مباحث زیر بررسی میشود:
زاویه سنج اونیورسال
زاویه سنج اونیور سال ورنیه دار
ورنیه
خواندن ورنیه
طریقه تقسیم بندی ورنیه سنج با دقت 5 دقیقه
زاویه سنج ورنیه داربادقت 2دقیقه
زاویه سنج اونیور سال ساعتی
زاویه سنج نوری
زاویه سنج اونیور سال الکترونیکیزاویه سنج اونیور سال الکترونیکی