فایل فردا

مرجع دانلود فایل های دانشجویی

فایل فردا

مرجع دانلود فایل های دانشجویی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تعارضات زناشویی (فصل دو )

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو ) تعارضات زناشویی در 17 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی
بازدید ها 159
فرمت فایل doc
حجم فایل 40 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 17
مبانی نظری و پیشینه پژوهش تعارضات زناشویی (فصل دو )

فروشنده فایل

کد کاربری 4084
کاربر

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو ) تعارضات زناشویی در 17 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع : دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

تعریف تعارض

رایس (1996) تعارض را نوعی ارتباط زناشویی تعریف می­کند که در آن رفتارهای خشونت آمیز مانند توهین، سرزنش، انتقاد و حمله فیزیکی وجود دراد و زوجها در آن نسبت به یکدیگر احساس خصومت، کینه، خشم و نفرت داشته و هر یک عقیده دارد که همسرش آدم نامطلوب و ناسازگاری است که موجب رنجش و عذاب او می شود (نقل از مارکو، درن و ساسمن، 2012)

تعارض از دید سیستمی، تنازع بر سر تصاحب پایگاه و منابع قدرت است که در جهت حذف امتیاز دیگری و افزایش امتیازات خود بروز می کند و فرآیندی است که طی آن یکی از طرفین پی می­برد که طرف مقابلش مسائل مورد علاقه وی را سرکوب می کند (مویترا، موکرجی و موکرجی، 2012).

بین تعارضات سازنده و غیر سازنده و مخرب باید تمایز قایل شد. مباحث سازنده آنهایی هستند که درگیر شدن با مشکلات منجر به یک تفاهم کاملتر به منظور مصالحه، توافق یا حل مشکلات می‌شود این تعارضات هیجا‌ن‌های منفی را کاهش می‌دهد. احترام و اعتماد را ایجاد کرده و باعث می‌شود زوجین در کنار هم قرار گیرند و آنها را در یک جو معتمد و دوستانه قرار می‌دهد. تا مخالفت‌های مشروع را مورد بحث قرار دهند که مفهوم باز شود. تعارضات مختلف آنهایی هستند که (خود) شخص مقابل را بیشتر از مشکل درگیر می‌کند این تعارضات شرمندگی، تحقیر یا تنبیه شخص مخاطب را ضامن بخت‌های حساس در روحی از تنفر، تخلی و امانت باعث می‌شود. این تعارضات به منظور تحت تأثیر قرار دادن همسر، تکیه بر انتقادگری، همچنین ایده‌های منفی نسبت به طرف مقابل دارد. این تعارضات با عدم ارتباط واقعی، شک و تردید مشخص می‌گردد و گاهی بر پایه استراتژی‌های فردی در زمینه تهدید می‌باشد. تعارضات مخرب، رنجش نسبت به شخص مخاطب، کاهش اعتماد، اطمینان، دوستی، صمیمیت را باعث می‌شود که همکاری زوجین را کاهش می‌دهد.

تقسیم‌بندی دیگری از تعارض شامل تعارض کلامی و غیر کلامی می‌باشد. تعارض و خشم در رابطه نزدیک با هم هستند. بسیاری از ما از خشم می‌ترسیم چون در خشم کنترل، از دست می‌رود ولی خشم یک علامت است می‌تواند یک پیام باشد که ما آسیب دیده‌ایم یا حقوق ما مورد تعدی قرار گرفته است یا نیازها و خواسته‌های ما برآورده نشده است. زوجین می‌توانند به طوز سازنده‌ای در روابطشان با خشم روبرو شوند خیلی وقت‌ها خشم به عنوان دفاعی علیه آسیب استفاده می‌شود و بعضی وقت‌ها برای برانگیختن طرف مقابل به حل تفاوتها استفاده می‌شود. یک شیوه تعارض معمول انزوا است که بعضی وقت‌ها بر روابط تأثیر می‌گذارد. و روحیه هر دو همسر تضعیف شده و از هم دور می‌شوند همسران یا والدین منزوی افکار و احساسات خود را سرکوب می‌کنند آنها از تحقیر و حق ندانستن احساسشان ترس دارند آنها ممکن است از ابراز تعارض به خاطر آزادی که همسرشان وارد می‌شود خودداری کنند (نیکولز و نیکولز، 2009).

بنا به نظریه سیستمی، سطح اضطراب جاری، شیوه های برخورد با اضطراب، و شدت استرسورهای جاری، یا وقایع التهاب زا، که تشدید کننده اضطراب و فرآیندهای آن در سیستم خانواده گسترده است، عوامل اصلی تعیین کننده زمان، شدت و تداوم تعارض زناشویی است


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.