فایل فردا

مرجع دانلود فایل های دانشجویی

فایل فردا

مرجع دانلود فایل های دانشجویی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدیریت زمان (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدیریت زمان در 30 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی
بازدید ها 49
فرمت فایل doc
حجم فایل 255 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 30
مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدیریت زمان (فصل دوم)

فروشنده فایل

کد کاربری 4084
کاربر

.

مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدیریت زمان در 30 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

.

.

.

توضیحات: فصل دوم

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

  • منبع : دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

مفهوم زمان

زمان، این لغت در عربی و پارسی مشترک است. در پهلویZaman ، در ایران باستان Jemana، در زبان آرامی Jamna، در ارمنی Zhamanak، در سریانی Zabna و در عربی Zaman آمده است (خاکی، 1392). در مورد زمان و مفاهیم آن سخن بسیار گفته شده است، از یک سو معنای حقیقی زمان، مفهومی غیرقابل درک و دستیابی به معنای واقعی آن بسیار سخت می­باشد و از سوی دیگر آنچه ما آن را زمان می­نامیم در حقیقت وقتی است که در اختیار داریم، چون در کره زمین زندگی می­کنیم و شرایط خاصی بر آن حاکم است، لذا گذشت زمان با توجه به تغییرات حرکت وضعی و انتقالی کره زمین اندازه­گیری می­شود (جواهری زاده، 1388).

از دیدگاه فلاسفه نیز یکی از قدیمی­ترین مباحث فلسفی مسأله ماهیت زمان بوده است. فیلسوفان گوناگون در تلقی از زمان اختلاف نظر دارند. بعضی از فلاسفه می­گویند: زمان امری موهوم است و وجود ندارد, بعضی می­گویند: زمان عبارت از فلک الفلاک است، عده­ای گویند: زمان مطلق حرکت است. ارسطو، فارابی و ابن سینا نیز زمان را مقدار حرکت فلک اعظم می­دانند (خاکی، 1392). در کتاب­های فلسفی انواع مختلفی برای زمان مطرح شده است، از جمله: زمان حاضر، زمان حدوث، زمان حرکت، زمان حقیقی، زمان عدم، زمان عمومی، زمان ممتد، زمان همگانی و غیره (جواهری زاده، 1393). مفهوم زمان در گذر تاریخ تحولات مهمی را پشت سر نهاده است، می­توان گفت بشر زمان در اختیار خود را به پنج فعالیت مهم زیر اختصاص داده است: وقتی برای زنده ماندن، وقتی برای بهبود شیوه­های تأمین نیازهای اولیه، وقتی برا ی آموزش تخصصی، وقتی برای سیر در آفاق و انفس، وقتی برای درک و فهم طبیعت و زندگی. درفرهنگ آکسفورد، زمان به عنوان تمام روزهای گذشته، حال و آینده تعریف می­شود و فرهنگ وبستر زمان را کل دوران هستی جهان شناخته شده یا انسانیت می­داند. بنابراین زمان ابعاد گسترده­ای به خود می­گیرد که در بسترتاریخ و گذران زندگی شاهد بسیاری از مسائل و تحولات و تغییرات بوده و می­باشد و به رغم تمام مسائل به راه خود ادمه می­دهد (جواهری زاده، 1393).

چونگ (1372؛ به نقل از جواهری زاده، 1393) می­گوید امروزه جهان مشحون از چیزهای گرانبهاست، خانه، زمین، اموال و غیره، اما پرارزش­ترین آنها زمان است. اتلاف وقت حتی از هدر دادن پول هم اسفناک­تر است، زیرا شما همیشه قادر به تحصیل پول خواهی بود اما زمان هرگز باز نمی­گردد. در واقع زمان پدیده­ای لغزنده، فرَار، غیرمحسوس و ناپایدار است. زمان سرمایه­ای است بی­شکل و بی­وزن که باید آن را حس کرد و به دام انداخت. پس می­توان گفت زمان سرمایه­ای محدود اما دست­یافتنی و مهارکردنی است (کلاسنز، وان ارده، روته و رو، 2013).

2-4-2- مدیریت زمان

مدیریت زمان بیش از اداره فعالیت­ها در طول زمان است، مدیریت زمان مدیریت خود است. مدیریت خود درست مانند مدیریت چیزهای دیگر است، مدیریت زمان شامل مهارت­های برنامه ریزی، سازماندهی و کنترل کردن است (جواهری زاد، 1393). لاکین (1973) می­گوید: مدیریت زمان یعنی فرایند تعین نیازها، گزینش هدف­ها برای وصول به این نیازها، تعین اولویت­ها و برنامه ریزی تکالیف به منظور حصول به این اهداف. برایدل (1986) نیز می­نویسد مدیریت زمان یعنی مشخص نمودن نیازها و خواسته­ها، طبقه­بندی آنها براساس اولویت­ها و اختصاص زمان و منابع مورد نیاز به آنها. مدیریت زمان را می­توان مانند وسیله نقلیه­ای در نظر گرفت که می­تواند انسان را از جایی که هست به جایی که می­خواهد برسد، حمل کند. مدیریت زمان یک دیسیپیلین شخصی است که وقتی انسان با آن احاطه پیدا می­کند، می­تواند آنچه را می­خواهد به دست آورد


. Oxfored

. Webster

. Choong

. Briddell

. Discipline


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.