فایل فردا

مرجع دانلود فایل های دانشجویی

فایل فردا

مرجع دانلود فایل های دانشجویی

تحقیق و پژوهش-آموزش و پرورش کودکان تیزهوش

این تحقیق در مورد آموزش و پرورش کودکان تیزهوش در55 صفحه در قالب ورد و قابل ویرایش می باشد
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید ها 4
فرمت فایل docx
حجم فایل 192 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 55
تحقیق و پژوهش-آموزش و پرورش کودکان تیزهوش

فروشنده فایل

کد کاربری 6369
کاربر

فهرست

مقدمه. 3

تعریف تیزهوش.... 3

کودک تیز هوش.... 5

تعریف کود کان تیزهوش.... 5

خصوصیات کودکان تیزهوش.... 6

افراد تیز هوش را به چهار دسته تقسیم می کنند : 7

سرچشمه های تیزهوشی.. 8

شناسایی کودکان تیزهوش.... 9

ویژگیهای تیزهوشان.. 10

ویژگیهای یادگیری.. 10

خصایص جسمانی کودکان تیزهوش.... 12

آموزش کودکان تیزهوش.... 12

انتظارات بزرگ ، خواسته های ناعادلانه. 14

آزمونهای هوش.... 14

آزمونهای فردی.. 14

آزمونهای گروهی هوش.... 15

تعریف هوش از نظر علمی.. 17

ویژگی های عمومی کودکان و دانش آموزان تیزهوش.... 17

رابطه ی بین هوش و نبوغ. 20

شناسایی کودکان با هوش.... 21

راهکارهایی برای پرورش استعداد اولیه ی کودک... 23

ویژگی های افراد باهوش.... 23

ضرورت شناسایی استعدادهای درخشان.. 28

این کودکان توانایی های بالقوه اثبات شده ای در چندین زمینه دارند. 29

شناسایی تیزهوشی و استعداد به طرق زیر: 30

والدین در حکم منظبط سازان.. 31

والدین در نقش برنامه ریزی اجتماعی.. 31

والدین و سایرین در نقش مصاحبان و شنوندگان.. 31

والدین در نقش مربیان.. 32

بازی برای هوش.... 32

در جست‌وجوی دانش باش.... 33

ورزش، ورزش، ورزش! 33

الفبای موسیقی، الفبای هوش.... 33

شیر مادر، عصاره هوش.... 34

کامپیوتر در خدمت هوش.... 34

صبحانه یادت نره! 34

خوب بخور تا باهوش بشی.. 35

دوستی که هوش هدیه می‌دهد. 35

چه نسبتی از نوابغ بالقوه به طبقات مرحوم تعلق دارند؟. 36

چگونه با کودکان خود ارتباط برقرار کنیم.. 37

چگونه باید با کودک خود رابطه برقرار کنم؟. 37

لغات و ارتباطات نوعى: 38

الگوها 38

چه باید بکنیم چنانچه دچار مشکلى شدیم؟. 38

جامعه. 40

مسئله وراثت و محیط... 40

چند توصیه. 40

نکاتی که در عمل و ارزیابی باید رعایت کرد: 41

روش نمره گذاری: 42

آنچه والدین باید بدانند. 45

کـودک و ضـعـف حافـظـه. 46

بازی فکری.. 46

نشاط روحی‌روانی.. 47

بازی در زمین.. 47

نمایش و گسترش توانایی عقل.. 47

مباحث اساسی در تربیت کودکان تیز هوش چیست؟. 48

تحقیقات لویس ترمن.. 49

منابع : 54

مقدمه تعریف تیزهوش

کودکان تیز هوش چه کسانی هستند ؟ آیا آن دسته از افرادی هستند که خلاقیت دارند و رهبران نسل آینده خواهند بود ؟

از نظر تعریف به کودکی تیز هوش گفته می شود که با کمک فکر و استدلا و استفاده از فرآیندهای ذهنی عالی بتواند قضاوت صحیح بکند و دارای استعداد خاص در کارهای خلاقه باشد. کودکان تیزهوش و با استعداد کسانی هستند که برطبق تشخیص افراد صلاحیتدار و اهل فن به دلیل استعدادهای برجسته خود قادر به عملکردهای عالی هستند. فردی گفته می شود که با ابتکار و توانایی خود بتواند از عهده ی کارهای ابداعی و اختراعی و برنامه ریزی های مهم که افراد دیگر از انجام آن عاجزند برآید و نظریات و کشفیات وی از لحاظ کیفی و کمّی قابل ارزش و خارق العاده باشدمنابع انسانی میهن ما به هیچ وجه محدودتر از منابع غنی طبیعی آن نیست.

ما درکشوری زندگی می کنیم که برای رسیدن به استقلال و پیشرفت همه جانبه در زمینه های فردی و اجتماعی ، علمی و فرهنگی به شخصیتهای رشد یافته و به دلهای بیدار و مغزهای اندیشمند و دستهای ماهر و توانا نیازمند است. چنین شخصیتها و مغزها و دلها و دستهایی باید تربیت شوند ، برای چنین منظوری ضروری است که متخصصان تعلیم و تربیت و روان شناسی و سایر دست اندر کاران آموزش و پرورش آنچه در توان دارند به کار گیرند و لزوم تعلیم و تربیت منابع انسانی کشورمان و بویژه کودکان تیزهوش و با استعداد را تبیین کنند و اشاعه دهند.
به طور کلی استعداد بیش از حد، کنجکاوی، وسواس و علاقه ی شدید به کارهای ابتکاری از خصوصیات افراد نابغه به حساب می آید همه ی ما می توانیم در ذهن خود فرد یا افرادی را که هوش بالایی دارند مجسم کنیم. ما تحت تأثیر دانش و مهارت های آنها قرار می گیریم و گاه متعجب می شویم که آنها چگونه می توانند با صرف کوشش بسیار کمی مطالب زیادی را یاد بگیرند. گاهی اوقات فکر می کنیم این هوش از کجا آمده است؟ آیا این هوش فقط ناشی از عوامل ژنتیکی است و یا والدین و معلمان این دانش آموزان برای شکوفایی هوش آنها تلاش کرده اند؟ آیا افراد دیگری در جامعه وجود دارند که از هوش بالایی برخوردار باشند ولی به دلایل زیادی هوش آنها کشف نشده و یا افزایش پیدا نکرده است؟
آنچه اهمیت دارد این است که معلمان باید با توجه به توانایی های دانش آموزان، کیفیت آموزش خود را بالاتر ببرند و راه هایی برای رشد توانایی ها و خلاقیت دانش آموزان فراهم کنند. زیرا بسیاری از این افراد در آینده دانشمندان، هنرمندان و اقتصاددانان جامعه خواهند شد. دانش آموزان تیزهوش به تنهایی نمی توانند توانایی های بالقوه ی خود را ظاهر کنند و هوش آنها به شکل ماده ی اولیه ای است که باید شکل بگیرد. در این مبحث تلاش می کنیم تا این افراد را بهتر کشف کنیم و بهترین شیوه ها را برای تحول آنها برگزینیم.
از دیدگاه سنتی تیز هوشی مبتنی بر هوش کاملی است که بوسیله یک تست هوشی وانفرادی اندازه گیری می شود.از تستهایی که معمولاً برای سنجش هوش بکار می رود ، می توان از آزمون هوشی استنفورد- بینه و آزمون هوشی تجدید نظر شده و کسلر که مخصوص کودکان ساخته شده است ، نام برد. از نظر سنتی ، کودکان تیز هوش شناخته می شدند که نمره آنها در آزمون استنفورد وکسلر از سطح بخصوصی بالاتر باشد یکی از تعاریفی که از تیز هوشی به عمل آمده و منحصراً بر مبنای هوشی صورت گرفته است ، تعریفی است که بوسیله لوئی ترمن و همکارانش در مطالعه کلاسیک خود ارائه داده اند .این تعریف که بر اساس بهره هوشی تحت عنوان مطالعات ژنتیک درباره تیز هوشی منتشر شده است. این تعریف در تحقیقات و برنامه های زیادی که مخصوص تیز هوشان اجرا شده است مورد استفاده قرار گرفته است اما در سالهای اخیر نارضایی گسترده ای در برابر کاربرد بهره هوشی بعنوان تنها عامل تعیین کننده در تعریف تیز هوشان به وجود آمده است.دلایلی که برای این نارضایی عنوان شده است ، عبارت است از :شناخت محدودیتهایی که در آزمونهای بهره هوشی وجود دارد ، مفهوم سازی مجدد از ماهیت هوش و تحقیقات و تفکرات جدیدی که درباره کیفیت وچگونگی هوش ارائه شده است.

کودک تیز هوش

کودکان تیزهوش یا پرتوان برخلاف سایر کودکان استثنایى ممکن است در تمام دوران زندگى خود شناخته نشوندو کسى به نبوغ ذاتى آنان پى نبرد.

یک کودک تیزهوش موجودى است که عوامل ارثى و محیطى او را به صورت فردى پیچیده، استثنایى و باهوش تر از افراد عادى درآورده است.

کودکان تیزهوش نیازمندند که با کودکانی که از لحاظ سنی و توانایی با آنها مشابه اند، دوست شوند. بزرگترین مساله برای کودکان تیزهوش بخصوص در سال های اولیه دبستان ممکن است این باشد که آنها نسبت به سن شان بیش از حد می دانند و همین امر سبب می شود که توسط همسالان خود تحت فشار قرار بگیرند که هوش و کنجکاوی خود را بروز ندهند.

ودر این تحقیق سعی شده است تمام جنبه های کودکان تیز هوش مورد برسی قرار گیرد .امید است با وجود امکانات کم وکتب کم مطالب گردآوری شده مفید ومورد استفاده قرار گیرد.

تعریف کود کان تیزهوش
کودکان تیزهوش یاپرتوان برخلاف سایر کودکان استثنایى ممکن است در تمام دوران زندگى خود شناخته نشوندو کسى به نبوغ ذاتى آنان پى نبرد. بسیارى از انواع کودکان استثنایى به سهولت حتى ازطرف افراد عادى مشخص مى شوند . یک کودک نابینا یا عقب مانده ذهنى به زودى از روزهاوماه هاى اول زندگى، توسط اطرافیان تشخیص داده مى شود و از همان موقع اطرافیان درصدد چاره جویى یا لااقل مراجعه به پزشک، مدرسه و مربى متخصص برمى آیند. ولى کودک تیزهوش چون علامت مشخصى ندارد و از طرفى کمتر کسى با روحیه و رفتار او آشنایى داردممکن است سال ها و حتى تا پایان زندگى شناخته نشود. نبوغ نباید الزاماً در تمامرشته ها وموضوعات در کودکى ظاهر گردد. چه بسا کودک تیزهوشى که در برخى از رشته هااز استعدادى شگرف برخوردار است در بعضى از دروس یا مطالب در حدى عادى و متوسط رشدنماید. لذا نباید تصور کرد که کودکى تیزهوش است که در تمامى جهات مستعد و پرتوانباشد. به طور کلى مى توان گفت نخستین شرط تیزهوشى داشتن هوش بهرى (IQ) حدود بیش از ۱۳۰است و در جوار این بهره هوشى ممتاز، قدرت خلاقه، توانایى در استدلال و ابتکاردر کار رانیز باید در نظر گرفت. زودرسى استعداد و علاقه به رقابت با کودکان بزرگترنیز از جمله مشخصاتى است که نزدکودکان تیزهوش دیده مى شود و اصولاً اینگونه کودکانو نوجوانان به جاىبازى با همسالان، بازى و مباحثه با همفکران را ترجیح مى دهند وبه همین سبب اکثراً در گروه سنى بزرگترها جایى براى خود باز مى کنند
بررسى عده اى از متخصصان از جمله کالاهان (Callahan)نشان دهنده آن است که تیزهوشى در بین پسران بیش از دختران است و به عقیده وى در یک گروه سنى عده مذکران باهوش ازمؤنث ها بیشتر است. ولى آیا به واقع تیزهوشى با جنسیت رابطه اى دارد یا نه نیاز به بررسى هاى بیشترى دارد و هنوز به ثبوت نرسیده است. چندین پژوهش از جمله تحقیق ترمن(Terman) حاکى از آن است که تیزهوشى در برخى جوامع و در مورد برخى ازگروه هاىاجتماعى ممکن است بیش از گروه هاى دیگر باشد و دنباله تحقیقات وى و مارتین نشان دهنده آن است که کودکان تیزهوش از نظر سلامت، و به خصوص جنب وجوش و داشتن انرژىبر کودکان هم سن وسال عادى خود برترى دارند. هیچ یک از این تحقیقات را نمى توان به عنوان اصلى ثابت یا واقعیتى تغییرناپذیر

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.