X
تبلیغات
رایتل

فایل فردا

مرجع دانلود فایل های دانشجویی

مبانی نظری رویکرد قرآن به جایگاه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل در حکومت نبوی


مبانی نظری رویکرد قرآن به جایگاه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل در حکومت نبوی
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 0
فرمت فایل docx
حجم فایل 160 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 55
مبانی نظری رویکرد قرآن به جایگاه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل در حکومت نبوی

فروشنده فایل

کد کاربری 1113
کاربر

مبانی نظری رویکرد قرآن به جایگاه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل در حکومت نبوی

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

رویکرد قرآن به جایگاه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل در حکومت نبوی

روابط خارجی، به مجموعه‌ی روابط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی سیاسی ودیپلماسی میان دولت‌ها و ملت‌ها گفته می شود. تفاوت روابط خارجی با سیاست خارجی درآن است که سیاست خارجی به مفهوم امروزی خود، تنها به سیاست‌هایی گفته می شود که مجری آنها وزارت خارجه‌ی دولت‌ها باشد و از کانال آن وزارت پایه‌ریزی گردد. به دیگر سخن، سیاست خارجی عبارت است از سیاست یک دولت در کنش متقابل با دیگر دولت ها و ملت‌ها.

...................

اهداف سیاست خارجی پیامبر

رسالت پیامبر که خاتم پیامبران است، دو ویژگی عمده دارد:‌ جهانی و جاودانگی؛ این دو ویژگی نشان می‌دهد که اسلام عقیده‌ای است فراتر از سرزمین یا سرزمین‌های خاص؛ بلکه به تمامی افراد با تفاوت‌های نژادی، قومی تعلق دارد. قرآن نیز بر این دو حقیقت تصریح دارد: «وَ مَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا کَافَّةً لِّلنَّاسِ بَشِیرًا وَ نَذِیرًا وَ لَکِنَّ أَکْثرََ النَّاسِ لَا

...........................

دیپلماسی پیامبر را در سه سطح می‏توان تحلیل کرد:

الف ـ دیپلماسی با قبایل عرب و یهودیان;

ب‌ـ دیپلماسی با دولت‏های همجوار;

ج‌ـ دیپلماسی با قدرت‏های بزرگ ایران و روم.

دیپلماسی با قبایل عرب و یهود

قبیله‌های شبه جزیره عربستان

قبیله، گروهی از خانواده‌های خویشاوندی بود که به دلیل رابطه نسبی و سببی و انگیزه زندگی مشترک در این سرزمین گرد هم آمده و تحت ریاست شیخ قبیله که معمولاً کهنسال‌ترین و یا مقتدرترین عضو قبیله بود، طبق یک سلسله رسم‌ها و سنت‌ها و مقررات عرفی مشترک، اداره می‌شد. هر قبیله به صورت یک جامعه‌ی سیاسی بود.

....................

روابط با مسیحیان نجران

دیپلماسی پیامبر در برخورد با مسیحیان نیز در راستای دعوت به آیین جدید بوده است. برای این منظور، پیامبر نامه‌ای با این مضمون به اسقف نجران نوشت:

به نام خدای ابراهیم و اسحاق و یعقوب. از محمد، پیامبر خدا به اسقف نجران. خدای ابراهیم و اسحاق و یعقوب را ستایش می‌کنم و شماها را از پرستش بندگان، به پرستش خدا دعوت می‌نمایم. شما را دعوت می‌کنم که از ولایت بندگان خدا خارج شوید و در ولایت خدا وارد آیید؛ و اگر دعوت مرا نپذیرید، باید به حکومت اسلامی مالیات بپردازید. در غیر این صورت، به شما اعلان خطر می‌شود.[1]

...............

روابط با دولت‏های همجوار

الف‌ـ دولت‌های منطقه

1ـ دولت یمن

کشور یمن در ناحیه جنوب شرق عربستان و اقیانوس هند در جنوب آن و دریای سرخ در مغرب آن قرار دارد. بارش منظم باران در این منطقه، باعث تمدن و آبادانی آن شده بود. بازرگانان یمن تجارت شرق دور را به عهده داشتند. و اروپای قدیم را به آسیا مرتبط می‌کردند. مسیحیت در این منطقه توسط حبشه ترویج می‌شد؛ اما پادشاهی «ذونواس» در قرن ششم و گرایش وی به یهودیت باعث شد که مسیحیان در تنگنا قرار بگیرند. و عده‌ی زیادی از آنها به دستور ذونواس در خندق‌های آتش کشته شوند.[2]

......................

دیپلماسی با قدرت‏های بزرگ ایران و روم

روابط خارجی پیامبر در اواخر عمر ایشان از سطح قبایل و دولت‏های کوچک منطقه فراتر رفت و تا مرکز قدرت‏های بزرگ آن روز، یعنی ایران و روم گسترش یافت. این دو قدرت، همیشه در سرزمین عربی به جنگ‏های

..............

جغرافیای سیاسی جهان در عصر پیامبر

سال تولد پیامبر را 570 میلادی دانسته‌اند. پس باید سال‌های بعثت، هجرت، و رحلت وی به ترتیب سال‌های 610 ، 622 و 633 میلادی باشد. بررسی روابط دولت پیامبر با سایر قدرت‌های آن زمان، مستلزم شناخت قدرت‌ها و حکومت‌های آن عصر می‌باشد.

دولت‌های بزرگ ایران و روم شرقی

ایران در آن زمان تحت حکومت ساسانیان بود؛ و چون امپراتوری روم شرقی مسیحیت را به عنوان مذهب رسمی

.........

سیاست خارجی پیامبر

با توجه به آنچه در باره‌ی وضعیت دولت پیامبر و خطرهایی که آن را تهدید می‌کرد، گفته شد، سیاست خارجی پیامبر را بررسی می‌کنیم:

اعزام سفیر و فرستادن نامه برای سران کشورها

مأموریت و رسالت الهی پیامبر جهانی بود و به هیچ وجه منحصر در مدینه یا حجاز نبود؛ به این خاطر، ایشان پس از تشکیل دولت خود در مدینه، با دولت های بیگانه روابط برقرار ساخت و با اعزام سفیر و ارسال نامه به سران دیگر کشورها، رسالت خود و اصول سیاست خارجی دولت خویش را اعلام کرد.[3]

..................

تأسیس اداره‌ی رسایل و ترجمه

این اداره از چند نفر از اصحاب تشکیل شده بود که وظیفه‌ی ترجمه نامه‌ها و گفتگوهای رسول اکرم وهیأت‌های خارجی را بر عهده داشت.

بستن پیمان‌های سیاسی

پیامبر اکرم‏ پس از هجرت به مدینه، برخوردهای گوناگونی با یهودیان این شهر داشته که از این میان، جنگ‏های......................

الف ـ پیمان عمومی

یکی از اقدامات رسول خدا در آغاز هجرت، انعقاد قراردادی میان مهاجرین و انصار بود که در آن، از یهود هم فراوان یاد شده ‏است. با وجود اهمیت فراوانی که تاریخ ‏نویسان متاخر برای این پیمان‏نامه قائل‏اند و آن را از

.................

پیمان با سه گروه معروف یهود

متن این قرارداد را که رسول خدا با سه طایفه‌ی بنی‏نضیر، بنی‏قریظه و بنی قینقاع امضا کرده، مرحوم طبرسی در «اعلام‏الوری» از علی‏بن ابراهیم نقل کرده ‏است. متاسفانه این متن هم مورد بی‏توجهی همه‌ی مورخان قرار گرفته و........................

.................

تلاش برای صلح با یهودیان خیبر

یکی از حرکت‏های پیامبر در سال ششم قمری که به سریه شهرت یافت، اعزام عبدالله بن رواحه همراه گروهی از مسلمانان به خیبر است. بیش‌تر مورخان این حرکت را به نام سریه ثبت کرده، می‏گویند: «پیامبر، عبدالله را برای کشتن اسیر بن رزام به خیبر فرستاد»؛[4] اما دلایل و شواهد حاکی از آن است که این حرکت‏ برای کشتن این چهره یهودی نبوده بلکه پیامبر این گروه را با هدف برقراری صلح با یهود خیبر و گفتگو با بزرگ آنان (اسیر بن رزام) فرستاده است؛[5] ولی به طور اتفاقی

.....................

پذیرش هیأت‌های خارجی

پیامبر در مدینه خانه ای ایجاد کرد تا هیأت‌های سیاسی را که برای دیدار وی و یا تشرف به اسلام و یا هدف دیگری به مدینه وارد می شدند، در آن جا بپذیرد.

............

استراتژی‌های پیامبر

استراتژی دعوت

دعوت، استراتژی مقدم پیامبر بود اما تنها استراتژی ایشان نبود و ادامه‌ی آن، بستگی به امکانات و موقعیت داشت. گاهی این استراتژی، زمان مدیدی طول می‌کشید؛ آن چنان ‌که دعوت پیامبر در مکه سیزده سال ادامه داشت بدون اینکه متوسل به استراتژی دیگری شود؛ و گاهی در یک اعلام سه روزه خلاصه می‌شد و اگر مخاطبین، آن را نمی‌پذیرفتند، پیامبر متوسل به شیوه‌ی دیگری می‌شد.

1ـ تقدم دعوت بر جنگ

هیچ گاه مشاهده نشده که پیامبر پیش از دعوت ابتدایی، دست به شیوه‌ی دیگری برای پیشبرد اهداف خود بزنند...............

................

2ـ قاطعیت

............

3ـ انعطاف

............

4ـ استفاده از نقاط مشترک

.........

5 ـ مذاکره و دیپلماسی

............

مصونیت دیپلمات‌های خارجی

از اصولی که پیامبر به آن توجه می‌فرمود، مصونیت دیپلمات‌ها بود. آن چنان‌که آمده، چون فرستاده‌ی مسیلمه کذاب نزد پیامبر آمد، فرمود: «نظر تو راجع به مسیلمه چیست؟» او پاسخ داد: «همان گونه که در نامه نوشته است» رسول خدا فرمود: «به خدا سوگند اگر چنان نبود که مرسوم نیست فرستادگان را به قتل برسانند، هم اکنون گردنش را می‌زدم.»[6]

............

6ـ استفاده از حمایت‌های قومی

.............

7ـ استفاده از عوامل اقتصادی

................

ب ـ استراتژی جنگ

اولین استراتژی پیامبر دعوت بود؛ اما هر گاه که دعوت مؤثر نمی‌افتاد، به تناسب موقعیت، پیامبر شیوه‌ای دیگر به

..................

دیپلماسی فعال در حین جنگ

پیامبر در جنگ، تنها به مسائل نظامی اکتفا نمی‌نمود؛ در کنار جنگ، دیپلماسی به عنوان یک وسیله در جهت تقویت مواضع و به دست آوردن موفقیت‌های بیش‌تر مورد استفاده‌ی پیامبر بود. بسیاری از حرکات نظامی رسول اکرم(ص)، همراه با تحریکات سیاسی بود که در این قسمت به آنها اشاره می‌شود:‌

انعقاد پیمان‌های سیاسی با قدرت‌های بی‌طرف

...............

خنثی کردن نیروهای مخالف

خنثی کردن نیروهای مخالف، یکی از ابعاد سیاست خارجی و دیپلماسی فعال است و یکی از هدف‌های سیاست خارجی، باید بر این محور استوار باشد که مانع اتحاد قدرت‌های دیگر علیه خود گردد. مثلاً با دادن امتیاز با یکی از

...........

ابتکار عمل و قاطعیت

از ویژگی‌های بارز پیامبر، ابتکار عمل ایشان در صحنه‌ی سیاست خارجی بود. سعی پیامبر بر آن بود تا از موضع برتر

...............

استراتژی صلح

از مسائل مشهود در سیاست خارجی پیامبر، صلح‌ می‌باشد. بررسی صلح در کنار جنگ‌های متعددی که پیامبر داشت، دارای اهمیت بسیاری است. آن چنان که گفته شد، پیامبر پس از تشریع جهاد، حمله‌ی اصلی خود را متوجه

.................

ایجاد زمینه برای تحقق استراتژی

.............

دیپلماسی

.............

تهدید به جنگ

...............

منابع و مآخذ: (فارسی)

1ـ ابن رسته. الاعلاق النفیسه. مترجم: قره چانلو، حسین. تهران: امیر کبیر، 1365.

2ـ ابن فراء. رسل الملوک. (سفیران) مترجم: اتابکی، پرویز. چاپ اول، تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، 1363.

......................

.........................

......................


1ـ ابن کثیر. البدایة و النهایة. بیروت: داراحیاء التراث العربی، 1412ق، ص 53

3ـ جواد علی. المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام. بغداد: نشر جامعه، 1413ق، ص. 92.

1ـ جعفری، یعقوب. مسلمانان در بستر تاریخ ، ج 1، ص 80.

2ـ بن خیاط، خلیفه. تاریخ الخلیفه. بیروت: دارالکتب العلمیه، 1415ق، ص 34؛ یعقوبی، همان، ج 1، ص 395؛ طبرسی، همان، ج 1، ص 210 و محمد بن حبیب، المحبر. بیروت: دارالافاق، بی‏تا، ص 119.

3ـ نام این یهودی در منابع گاه اسیر و گاه یسیر و نام پدرش زارم، رازم و رزام ضبط شده ‏است. یکی دیگر از فرماندهان یهود که درجنگ خیبر کشته شد، اسیر نام دارد که هیچ‏گاه به نام پدرش اشاره نشده ولی برخی از مورخان درباره‌ی این دو نفر به اشتباه افتاده‏اند، برای نمونه ر.ک: واقدی، همان؛ طبرسی، همان و....

2ـ همان، ص 212.

تاریخ ارسال: دوشنبه 17 مهر 1396 ساعت 23:00 | نویسنده: احمدرضا ملاحسینی | چاپ مطلب
نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد